Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2009

Εμπειρική έρευνα για τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπαίδευση και τη σχολική αποτυχία:Ψυχολογικές και κοινωνικές αποδόσεις

Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να καταγραφούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τους λόγους που οδηγούν τους μαθητές στη σχολική επιτυχία ή αποτυχία και κατά πόσο το εκπαιδευτικό σύστημα συμβάλλει σε αυτή. Επίσης, μελετά τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση και γενικότερα για το εκπαιδευτικό σύστημα και επιχειρεί να προτείνει μέτρα για τη βελτίωση του.
Τα αίτια της σχολικής αποτυχίας είναι οι διάφορες ψυχολογικές και κοινωνικές μεταβλητές, όπως τα κίνητρα, η αυτοεκτίμηση, το οικογενειακό περιβάλλον, το εκπαιδευτικό σύστημα, η προσωπικότητα του διδάσκοντος και του μαθητή κλπ.
Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτελείται από 377 εκπαιδευτικούς. Από αυτούς οι 177 ( 46,9% ) είναι άνδρες και οι 200 ( 53,1% ) είναι γυναίκες. Η ηλικία των ερωτώμενων του δείγματος κυμαίνεται από 18 έως 65 ετών και άνω.
Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας διαπιστώνεται ότι το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας ή επιτυχίας είναι πολυπαρογοντικό και απόρροια πολλών κοινωνικών και οικονομικών αιτιολογιών. Η οικογένεια με το πολιτισμικό κεφάλαιο που κουβαλάει καθορίζει σε ένα μεγάλο ποσοστό το βαθμό και την έκταση της σχολικής επιτυχίας, καθώς και της μελλοντικής επαγγελματικής σταδιοδρομίας του μαθητή.
Τέλος, διαφάνηκε ότι η εφαρμογή προγραμμάτων επιμόρφωσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών σε θέματα αντιμετώπισης των δυσκολιών των μαθητών και συμβουλευτικής γονέων είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο.


Λέξεις Κλειδιά
Σχολική επιτυχία/αποτυχία, κίνητρα, αυτοεκτίμηση, οικογενειακό περιβάλλον, κοινωνικο-οικονομικό και πολιτισμικό υπόβαθρο, σχέσεις μαθητών-δασκάλων, αξιολόγηση

Abstract
The purpose of this research is to identify and record the views of teachers for the reasons that lead students to school success or failure respectively and the extent to which the existing educational system contributes to this. It also investigates the perceptions of the teachers about the implementation of the evaluation as a technique to assess their work. Finally, the research examines the overall effectiveness of the Greek educational system and it proposes some certain measures towards its improvement.
The causes of school failure are the result of various psychological and social variables, such as the incentives, the student’s self-esteem, the family environment, the education system, the personality of the teacher and student, etc.
The sample of the present research consists of 377 teachers. Of these, 177 (46.9%) are males and 200 (53.1%) are females.
The age of respondents in the sample ranged from 18 to 65 years and above.
A careful analysis of the survey results shows that the phenomenon of school failure or success is multi-factorial and the outcome of many social and economic reasons. The family and its cultural background determine in a large proportion the degree and the extent of both the school success and the future career of the student.
Finally, it was more than obvious that the need for the training of the teachers in dealing with problems that usually students come up against is necessary more than ever. This effort should always be accompanied with special parental advisory programs aiming to this goal.

Key-words
School success/failure, incentives, self-esteem, family environment, socio-economical and cultural background,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου